Asiakaskokemuksia: Raisoft Oy
Raisoft Oy on terveys- ja sosiaalialalle palveluja tarjoava ohjelmisto- ja asiantuntijapalveluyritys. Vuonna 2000 perustetun Raisoftin erikoisalaa ovat RAI-tuoteperheen arviointivälineet sekä laajempi hoitoalan prosessien asiantuntijuus. Raisoft toimii Suomessa ja noin kymmenessä eri maassa maailmanlaajuisesti. Henkilöstöä on yhteensä 38 pääkonttorissa Kokkolassa sekä Helsingin ja Jyväskylän toimipisteissä.
Toiminnot koottiin yhteen ratkaisuun
Vielä vuonna 2012 eri liiketoimintaprosessit olivat Raisoftilla irrallisia palikoita. Asiakashallintajärjestelmä oli paikallisesti asennettu ja vaati jatkuvaa ylläpitoa. Tunnit kirjattiin toisaalle ja laskutkin tehtiin erikseen. Tietoa piti siirtää käsin järjestelmästä toiseen. Niinpä Raisoftilla päätettiin siirtyä modernimpaan pilvipalveluun ja yhdistämään mahdollisimman monta prosessia samaan järjestelmään. Tähän Raisoft löysi ratkaisuksi ValueFrame -toiminnanohjauksen.
Raisoftin controllerin Niklas Kankkosen mukaan Raisoftin myyntitiimi työskentelee nykyään melkein täysin ValueFramessa. Koko tarjousprosessi ensimmäisestä yhteydenotosta päätökseen hoituu samassa järjestelmässä. ”Kaikki tapaamiset, palaverit, muistutukset jne. ovat ValueFramen kalenterissa ja kalenterin mukaan eletään”. Asiakasrekisterin lisäksi myös Raisoftin lisenssirekisteri ja tuoteluettelo ovat täysin ValueFramessa. Mainoskampanjaviestit Raisoft lähettää emaileri-palvelulla, joka on integroitu ValueFrameen. Lisäksi Kankkonen kertoo, että he tallentavat asiakkaiden viralliset asiakirjat, sopimukset ja ohjelmistoluettelot järjestelmään. Myös myynnin seuranta ja myyntiennusteet tehdään ValueFramessa. Kankkonen kehuu ominaisuutta: ”Pystymme nyt seuramaan myyntiennustetta helpommin ja tarkemmin koko vuodelle. Ei tarvitse tehdä ylimääräistä työtä saadakseen ennusteen.”
Laskutus puolet nopeammin
Kankkonen kertoo Raisoftilla olevan liiketoiminnassaan kaksi haaraa: ohjelmisto- ja asiantuntijapalvelupuoli. Asiantuntijapalvelu on enemmän projektiluontoista, kun taas ohjelmistopuolen lisenssisopimuksilla on jatkuva laskutus. Molempia ohjataan ValueFramessa ja sekä konsultoinnin että lisenssien laskut tehdään ja lähetetään sähköisesti suoraan samasta järjestelmästä. Lisäksi laskujen tiedot siirtyvät automaattisesti Tikonin kirjanpitojärjestelmään. ”Laskutusprosessi on nopeutunut erittäin paljon. Laskutukseen menee noin puolet vähemmän aikaa kuin edellisinä vuosina”, Kankkonen arvioi.
Merkittävimmiksi ValueFramen tuomiksi hyödyiksi Kankkonen luettelee eri toimintojen yhdistämisen ja tuntikirjauksen. Aikaisemmin piti myynnin jälkeen siirtää lisenssi lisenssirekisteriin ja sieltä taas käsin taloushallinnon järjestelmään, jossa tehtiin lasku. Kankkonen kertoo, että ”ennen oli liian monta vaihetta, jossa saattoi unohtaa jotain, eikä automaattisesti pystynyt seuraamaan, onko jotain unohtunut”. Myös tuntikirjausten luonti suoraan kalenteritapahtumista helpottaa henkilöstön arkea, kun työtunteja ei tarvitse erikseen kirjata toiseen järjestelmään. Kankkonen kehuukin, kuinka tämä on tuonut Raisoftille selkeitä työaikasäästöjä.
IT-yrityksen toiminnanohjausjärjestelmä
Kankkonen on tyytyväinen siihen, kuinka ValueFrame soveltuu IT-yrityksen toiminnanohjaukseen, ja suosittelee järjestelmää muillekin ohjelmistoyrityksille. ValueFrame Oy:n oma liiketoimintamalli on muutenkin lähellä Raisoftin mallia, mistä on ollut Kankkosen mukaan hyötyä Raisoftille. Hän kiittelee ValueFramen joustavuutta ja kertoo aina saaneensa vastaukset kysymyksiinsä nopeasti.